Comunicat de presă NR.2 - 20.08.2020

Guvernul României a aprobat instituirea unor măsuri de prevenire a îmbolnăvirilor cu SARS–CoV-2, în unitățile și instituțiile de învățământ preuniversitar și universitar


     Executivul a adoptat în ședința de ieri, 19 august, o ordonanță de urgență privind instituirea unor măsuri de prevenire a îmbolnăvirii cu SARS-CoV-2, în unitățile și instituțiile de învățământ preuniversitar și universitar. De asemenea, actul normativ modifică și completează Legea educației naționale nr. 1/2011. Prin noile măsuri legislative, se urmărește asigurarea dreptului la învățătură și la sănătate pentru beneficiarii primari ai învățământului preuniversitar, pentru studenți și pentru personalul din sistemul național de învățământ.

     Astfel, în învățământul preuniversitar, în funcție de evoluția situației epidemiologice, Consiliul de administrație al școlii poate propune, în urma consultării Asociației de părinți, ca desfășurarea activității didactice care presupune prezența fizică a antepreșcolarilor, preşcolarilor și elevilor, să se realizeze prin intermediul tehnologiei și a internetului (cu respectarea măsurilor stabilite prin ordin comun al Ministerului Sănătății și Ministerului Educației și Cercetării).

     Următorul pas procedural prevede ca propunerea școlii, avizată de către Inspectoratul Școlar Județean/Inspectoratul Școlar al Municipiului București, să fie înaintată Comitetului Județean pentru Situații de Urgență/Comitetului Municipiului București pentru Situații de Urgență, în vederea aprobării prin hotărâre. Comitetul Județean pentru Situații de Urgență/Comitetul Municipiului București pentru Situații de Urgență dispune atât cu privire la perioada de aplicabilitate a măsurilor adoptate, cât și cu privire la alte măsuri specifice ce trebuie luate de către școală, în funcție de situația epidemiologică. Inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București vor comunica săptămânal Ministerului Educației și Cercetării măsurile dispuse de către Comitetul Județean pentru Situații de Urgență/Comitetul Municipiului București pentru Situații de Urgență.

     Reluarea activităților didactice, în condiții de siguranță sanitară, suspendate în baza acestei proceduri, este decisă prin hotărârea Comitetului Județean pentru Situații de Urgență/Comitetului Municipiului București pentru Situații de Urgență, cu avizul Direcției Județene de Sănătate Publică/Direcției de Sănătate Publică București și cu informarea unității de învățământ preuniversitar, respectiv a Inspectoratului Școlar Județean/Inspectoratul Școlar al Municipiului București.

     Unitățile de învățământ vor elabora proceduri proprii pentru prelucrarea datelor cu caracter personal ale participanților la activitățile desfășurate prin intermediul tehnologiei și a internetului, în baza metodologiei-cadru elaborate de către Ministerul Educației și Cercetării și aprobată prin ordin al ministrului, cu respectarea legislației specifice în vigoare.

     Actul normativ aprobat astăzi mai stabilește că, în situația în care spațiile existente în unitățile de învățământ nu sunt suficiente pentru respectarea normelor de siguranță sanitară, stabilite de autoritățile de resort, inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București pot solicita autorităților administrației publice locale să pună la dispoziția unităților de învățământ preuniversitar alte spații adecvate pentru desfășurarea activităților didactice.

     În cazul limitării sau suspendării activităților didactice pentru realizarea cărora se impune prezenţa fizică a beneficiarilor primari ai sistemului de educație în unităţile de învăţământ, ca urmare a deciziei autorităților competente, Ministerul Educației și Cercetării poate modifica, prin ordin de ministru, numărul de ore alocat disciplinelor de studiu/modulelor de pregătire prin planurile-cadru de învăţământ, precum și ponderea numărului de ore de predare şi evaluare în programa școlară aprobată.

     În situația limitării sau suspendării activităților didactice pentru realizarea cărora se impune prezenţa fizică a beneficiarilor primari ai sistemului de educație în unitățile de învățământ, probele prevăzute de lege, din cadrul etapei I eliminatorii a examenului pentru definitivare în învățământ, se pot realiza și prin intermediul tehnologiei și a internetului.

     În învățământul superior, în funcție de situația epidemiologică și de specificul fiecărei universități, în anul universitar 2020-2021, în baza autonomiei universitare, cu asumarea răspunderii publice și cu respectarea calității actului didactic, desfășurarea activității didactice ce presupune prezența fizică a studenților se stabilește prin hotărâre a Senatului universitar (cu respectarea măsurilor stabilite prin ordinul comun al Ministerului Sănătății și Ministerului Educației și Cercetării și a reglementărilor generale și sectoriale din Uniunea Europeană privind minimul orelor de practică).

     Desfășurarea activităților didactice implică trei paliere:
a) prezența fizică a studenților la toate activitățile didactice;
b) prezența fizică a studenților la anumite activități didactice, stabilite conform hotărârii Senatului universitar;
c) suspendarea activităților didactice pentru realizarea cărora se impune prezența fizică a studenților în instituțiile de învățământ superior.

     Reluarea activităților didactice, suspendate conform procedurii de mai sus, în condiții de siguranță sanitară, se dispune prin hotărâre a Senatului universitar, după obținerea avizului Direcției Județene de Sănatate Publică/Direcția de Sănătate Publică București, care certifică îndeplinirea condițiilor de siguranță epidemiologică.

     În situația limitării sau suspendării activităților didactice pentru realizarea cărora se impune prezenţa fizică a studenților, desfășurarea activităților aferente anului universitar 2020 - 2021, conform legii, a examenelor de finalizare a studiilor de licență, de masterat sau a programelor de studii postuniversitare, susținerea tezelor de doctorat, susținerea tezelor de abilitare pentru anul universitar 2020 - 2021 se pot realiza și prin intermediul tehnologiei asistate de calculator și a internetului, pentru formele de organizare a programelor de studii cu frecvență, cu frecvență redusă și la distanță.

     De asemenea, vor fi recunoscute activitățile didactice și de cercetare prevăzute de lege, precum și examenele de finalizare a semestrelor și a studiilor de licență și masterat, susținerea referatelor și a tezelor de doctorat, desfășurate prin intermediul tehnologiei și a internetului, în anul universitar 2020 - 2021, în cadrul formelor de învățământ cu frecvență și cu frecvență redusă și la distanță.

BIROUL DE PRESĂ

Comunicat de presă NR.1 - 20.08.2020

Măsuri de sprijin pentru sistemul național de învățământ, pe durata stării de alertă, adoptate de către Guvernul României


     Guvernul a adoptat în ședința de ieri, 19 august, o serie de modificări și completări, propuse de către Ministerul Educației și Cercetării, la Legea nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificările ulterioare.

     Între acestea se regăsește și acordarea posibilității școlilor, pe durata stării de alertă, de a organiza concursuri în vederea ocupării pozițiilor vacante sau temporar vacante pentru posturile didactice și nedidactice, dar și pentru posturile vacante de asistenți medicali comunitari, asistenți medicali și medici din unitățile de învățământ.

     Măsura este esențială în actualul context epidemiologic, întrucât este nevoie de un cadru legal flexibil care să permită luarea unor decizii aplicate și adaptate nevoilor locale, având în vedere situațiile specifice fiecărei unități administrativ-teritoriale. De asemenea, în condițiile unei potențiale limitări a interacțiunii la clasă/cursuri, în funcție de dinamica răspândirii SARS-CoV-2, reglementarea unui cadru juridic adecvat și, implicit, a securității raporturilor juridice în privința asigurării dreptului fundamental la învățătură erau imperios necesare.

     În același context, a fost reglementată și procedura de suspendare, pe durata stării de alertă, a activităților didactice care impun prezenţa fizică în învățământul preuniversitar și universitar. Astfel, în unităţile de învăţământ preuniversitar, aceste activități se pot suspenda, la propunerea Consiliului de administrație din școală, cu avizul inspectoratului școlar județean/Inspectoratul Școlar al Municipiului București și al Direcției de Sănătate Publică Județeană/Direcției de Sănătate Publică a Municipiului București. Aprobarea este dată, prin hotărâre, de Comitetul Județean pentru Situații de Urgență/Comitetul Municipiului București pentru Situații de Urgență.

     Activitățile didactice care impun prezența fizică a studenților în instituțiile de învățământ superior se pot suspenda prin hotărâre a Senatului universitar, cu respectarea măsurilor stabilite prin ordin comun al Ministrului Sănătății și Ministrului Educației și Cercetării.

BIROUL DE PRESĂ

Comunicat de presă 18.08.2020 - Corpul de profesori evaluatori

Corpul de profesori evaluatori pentru examenele și concursurile naționale, înființat prin decizie a ministrului Monica Anisie


     Ministrul educației și cercetării, Monica Anisie, a aprobat Metodologia și calendarul de constituire a Corpului de profesori evaluatori pentru examenele și concursurile naționale (CPEECN).

     „Consider că procesul de evaluare trebuie să aibă ca numitor comun predictibilitatea. De aceea, măsura înființării Corpului de profesori evaluatori este absolut necesară, pentru a reuși să asigurăm obiectivitate și încredere în sistemul de evaluare”, a declarat ministrul Monica Anisie.

     Mai exact, CPEECN se va constitui ca grup de profesori, organizați pe discipline de examen/concurs, care îndeplinesc criteriile stabilite la nivel național și urmează să evalueze, într-o manieră unitară și eficientă, lucrările elevilor/cadrelor didactice din cadrul examenelor naționale (evaluarea națională pentru absolvenții clasei a VIII-a, bacalaureat, definitivare în învăţământ și concursul național de ocupare a posturilor didactice - titularizare). CPEECN are rolul de a funcționa ca o comunitate de învățare și de a se dezvolta ca organism subordonat inspectoratelor școlare județene/Inspectoratului Școlar al Municipiului București.

     Pentru a obține calitatea de membri ai CPEECN, se pot înscrie, în perioada 21 - 30 septembrie, cadrele didactice care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:
a) au desfășurat activități de predare-învățare-evaluare, în ultimii trei ani școlari încheiați, în învățământul gimnazial, respectiv în învățământul liceal;
b) au gradul didactic I/II sau titlul științific de doctor;
c) au experiență de organizare și participare la evaluări, în cadrul examenelor și concursurilor naționale/internaționale.

     Încărcarea dosarelor de înscriere se va realiza pe platforma ce va fi pusă la dispoziție de către Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE), odată cu anunțarea lansării apelului de selecție. Ulterior, în intervalul 1 - 15 octombrie, va avea loc verificarea dosarelor de înscriere, etapă urmată de verificarea competențelor de evaluare și selecția cadrelor didactice care doresc să devină membri (16 octombrie - 1 decembrie).

     Cadrele didactice selectate dobândesc calitatea de membri ai CPEECN după parcurgerea și absolvirea programului de formare, acreditat de către Ministerul Educației și Cercetării și asigurat de către CNPEE, în parteneriat cu toate casele corpului didactic. Programul de formare este prevăzut a se desfășura între 2 decembrie 2020 și 15 martie 2021.

     Atribuțiile de bază ale CPEECN sunt:
a) evaluarea lucrărilor elevilor/cadrelor didactice, din cadrul examenelor naționale, pe fiecare disciplină de examen/concurs - evaluare centrată pe competențe, cu respectarea principiilor calității și echității;
b) antrenarea și susținerea profesorilor de la clasă, prin activități de mentorat, în vederea pregătirii eficiente a elevilor pentru susținerea evaluărilor și examenelor/concursurilor naționale. În activitățile de sprijin vor fi utilizate metode și strategii care să îmbunătățească implicarea și motivația elevilor pentru participare în condiții de performanță școlară;
c) realizarea unui raport de activitate/disciplină de învățământ, cu evidențierea aspectelor pozitive și a celor care necesită îmbunătățiri, respectiv înaintarea acestuia către ISJ/ISMB în termen de o săptămână de la finalizarea fiecărei sesiuni a examenelor naționale.

     Calitatea de membru CPEECN implică răspunderea profesională în ceea ce privește corectitudinea și calitatea activității de evaluare.

     Membrii CPEECN care desfășoară activități de evaluare vor încheia contracte de furnizare de servicii cu unitatea de învățământ în cadrul căreia este organizat centrul de evaluare. Plata acestora se realizează în baza contractului încheiat și în temeiul dispoziţiilor ordinului de ministru care reglementează plata profesorilor evaluatori, emis anual.

     În același timp, cadrele didactice din CPEECN care desfășoară activități de evaluare primesc, în cadrul fișei de evaluare pentru obținerea gradației de merit, un punctaj defalcat pentru calitatea de membru CPEECN, respectiv, pentru desfășurarea activităților de evaluare în fiecare sesiune a examenelor naționale.

BIROUL DE PRESĂ

Comunicat de presă 12.08.2020 - Titularizare 2020

55,73%: rata de promovare a concursului național de titularizare în județul Teleorman, sesiunea 2020
(după soluționarea contestațiilor)


     În urma reevaluării lucrărilor contestate la proba scrisă din cadrul concursului național pentru ocuparea posturilor didactice din învățământul preuniversitar, rata de promovare a crescut la 55,73%, cu 1,58% față de cea inițială (54,15%).
 
     Anul acesta, numărul total al contestațiilor depuse în județul Teleorman a fost de 43. În soluționarea acestora, notele au fost modificate astfel: pentru 27 de lucrări contestate, notele inițiale au fost mărite, în timp ce pentru 13 lucrări notele inițiale au fost micșorate, 3 note rămânând neschimbate.

     Pe tranșe de note, situația finală are următoarea configurație: 2 candidați au obținut nota 10 (zece), iar 139 de candidați au obținut note între 7 și 9,99, restul obținând note sub 7 (șapte).

     Reamintim că în centrele de evaluare au fost notate 253 de lucrări, întrucât din cei 279 de candidați prezenți la examen: 24 de candidați s-au retras din concurs din motive personale sau medicale, în conformitate cu prevederile metodologiei, 1 candidat a fost eliminat pentru fraudă sau tentative de fraudă, iar lucrările a 2 candidați au fost anulate din motive legate de nerespectarea metodologiei. Candidații eliminați pentru fraudă sau tentativă de fraudă nu vor fi repartizați pe posturi didactice în anul școlar 2020-2021.

     Pentru angajarea pe perioadă nedeterminată (titularizare), candidații trebuie să obțină la proba scrisă minimum nota 7 (șapte), iar pentru angajarea pe perioadă determinată (suplinire), minimum nota 5 (cinci).

     Repartizarea candidaților pe posturile didactice de predare vacante, publicate pentru angajare pe perioadă nedeterminată, în ordinea descrescătoare a notelor obținute la proba scrisă, se realizează în ședințe publice sau on-line, organizate de către inspectoratele școlare, în perioada 12-14 august.

     Detalii suplimentare sunt disponibile pe site-ul titularizare.edu.ro.

BIROUL DE PRESĂ

Comunicat de presă 04.08.2020 - Definitivat 2020

     În județul Teleorman rata finală de promovare a examenului național pentru definitivare în învățământ (sesiunea 2020), după soluționarea contestațiilor, este 68,09% (în creștere cu 2,13%, comparativ cu rezultatele inițiale – 65,96%).

     Astfel, din totalul de 47 de candidați cu note la proba scrisă, 32 de candidați au reușit să obțină, în final, medii mai mari sau egale cu 8 (opt), media minimă de promovare a acestui examen. Precizăm că după susținerea probei scrise din sesiunea 2020, dar înainte de înregistrarea/soluționarea contestațiilor, au fost declarați promovați 31 de candidați.

     Afișarea rezultatelor finale a avut loc ieri, 3 august 2020, cu o zi mai devreme față de calendarul inițial, în centrul de examen, pe site-ul Inspectoratului Școlar Județean Teleorman cât și pe site-ul dedicat: definitivat.edu.ro.

     Reamintim că în această sesiune, în județul Teleorman, 52 de candidați au avut dreptul de a susține proba scrisă din data de 22 iulie. Au fost prezenți 50 de candidați (96,15%). Dintre aceștia, 3 candidați s-au retras.

     Pentru a fi declarat promovat, un candidat trebuie să obțină cel puțin media 8 (opt), calculată ca medie ponderată a notelor obținute la toate probele de examen, inclusiv la proba scrisă. Nota la proba scrisă are o pondere de 70% în calculul mediei finale.

Cadrele didactice promovate dobândesc dreptul de practică în învățământul preuniversitar, acesta fiind, de altfel, și obiectivul acestui examen național.

BIROUL DE PRESĂ